Paniek in de leeuwenkuil – luisterboek [recensie]

In de Leeuwenkuil is altijd avontuur. Daniel en Suzina weten er alles van. Hun geheime boomhut ligt midden in de Zoo. Daniel heeft een pechdag. Hij staat op de Dodenlijst van meester XZ. Spreekbeurt! En als hij thuiskomt ontdekt hij iets vreselijks: een inbraak in de Leeuwenkuil. Overal bloedrode spetters. Daniel en Suzina verdenken elke bezoeker, vooral de geheimzinnige Pelikaanman. Maar ook pestkop Bufo kan de dader zijn. Of de Kinderwagenman. Of… Intussen kijkt iedereen vol spanning uit naar de komst van de nieuwe olifant.

paul-van-loon-luisterboek-copyright-trotse-moedersRecensie
Mijn tweeling is dol op de boeken van Paul van Loon, maar dit boek kenden we nog niet. Dus het luisterboek Paniek in de Leeuwenkuil was erg welkom. Sowieso vinden we het heerlijk om onderweg naar verhalen te luisteren, en dan liefst van boeken die we nog niet kennen.

In het begin was het even wennen aan dit luisterboek. De hoofdstukken zijn erg kort en een onwelkome onderbreking in het verhaal. Iedere keer een melodietje en de titel van een nieuwe hoofdstuk, terwijl het hoofdstuk niet afgerond wordt, maar gewoon doorloopt in het volgende. Bij het zelf lezen van het boek door kinderen is het natuurlijk fijn dat het in overzichtelijke stukken is verdeeld, maar hier stoort het.

Het duurt ook even voor we in het verhaal kwamen. Dit kwam zeker niet door de voorleeskwaliteiten van Loes Luca, die erg duidelijk en prettig voorleest. Het verhaal is in het begin onduidelijk. In de eerste paar hoofdstukken komen er erg veel personen en personages voor en is er zowel de schoolomgeving, als de thuisomgeving/ dierentuin, als de fantasieomgeving van Daniël. Erg veel namen om een plekje te geven.

Maar gaandeweg het verhaal wordt het steeds leuker en hebben we heerlijk genoten. Wat ook een mooie toevoeging was, waren de zachte achtergrondgeluidjes af en toe. Dierengeluiden of zacht gelach / gepraat, passend bij het verhaal. Wat sommige ouders wat minder zullen vinden is het woordgebruik. Woorden als “shit” en andere woorden die je misschien liever niet uit de mond van je kind(eren) zou willen horen, komen regelmatig voorbij, wat bij mijn kinderen op de achterbank behoorlijk wat gegniffel veroorzaakte.

Nergens-meer-veilig-familie-580x434We hebben desondanks enorm genoten van dit luisterboek. Paul van Loon is duidelijk geïnspireerd geweest door Burgers’ Zoo, wat er dik bovenop ligt, zowel in de keuze van de naam van de dierentuin in het boek, als in de naam van de directeur. Bij een van onze bezoeken aan Burgers’ Zoo hebben we de ‘hut’ gezien waar Paul van Loon het boek Paniek in de Leeuwenkuil geschreven heeft. Voor mijn kinderen maakte dat het boek nog veel “echter”.

Paniek in de leeuwenkuil – Paul van Loon
Bekijk op bol.comVoorgelezen door Loes Luca
Audioboek, uitgeverij Leopold