De Toverfluit – CD – operaboek [recensie]

Screenshot 2015-02-27 at 17.36.09De Toverfluit is het derde operaboek van Frank Groothof en Thé Tjong-Khing. Ook deze uitvoering is weer prachtig vormgegeven en bestaat uit een cd met daarop de hele voorstelling (inclusief de fantastische liedteksten van Harrie Geelen) en daarnaast een luxe geïllustreerd boek waarin het verhaal nog eens in het kort wordt naverteld. Die bewerking gaat vergezeld van prachtige illustraties van Thé Tjong-Khing.

Ik ben dol op opera’s. Toen ik nog in Breda woonde, ging ik naar iedere opera voorstelling in het theater, liefst in mijn eentje zodat er niemand doorheen ging praten en ik er helemaal in kon verdwijnen. De eerste opera die ik zag was De Toverfluit, ik zat toen nog op de middelbare school en mocht met een vriendin van mijn moeder mee. De afgelopen jaren mocht ik regelmatig mee naar de Stopera met iemand die een abonnement had en daar heb ik nog niet zo lang geleden weer een mooie uitvoering van De Toverfluit gezien.

Screenshot 2015-02-27 at 17.37.22

De Toverfluit is een van de meest toegankelijke opera’s, en het is dan ook niet verwonderlijk dat deze nu uitgekozen is om op een kindvriendelijke manier te brengen. De originele opera is daarvoor teruggebracht naar een vertelling met muziek van ruim 1 uur. Screenshot 2015-02-27 at 17.36.43De teksten zijn uiteraard ook aangepast, de liedteksten zijn geschreven door Harry Geelen. Het resultaat is een verhaal, gebaseerd op de originele opera met muziek, gebaseerd op de originele opera in een wel zo leuk en vrolijk jasje dat het zowel voor kinderen als voor volwassenen heerlijk is om naar te luisteren.

Samen met de kinderen heb ik de CD al meerdere malen beluisterd. In de auto, tijdens wat langere autoritten. En het is echt genieten, er zit zoveel humor in, er wordt mooi gezongen en het verhaal is inzichtelijk. Waar je bij opera’s wel eens de draad kwijt dreigt te raken door alle complexe relaties, blijft De Toverfluit in deze uitvoering ook voor kinderen (mijn jongste twee zijn 8 jaar) goed te volgen. Het is als een sprookje, met een draak, een prinses, een prins, een vergiftigde appel en nog veel meer, verteld door Papageno (Frank Groothof).

Screenshot 2015-02-27 at 17.36.28

Het boek is een mooie aanvulling, zowel om de soms hilarische teksten mee te kunnen lezen, maar ook om te genieten van de prachtige illustraties van Thé Tjong-King.

Wat een prettige bijkomstigheid is, is dat mijn kinderen op deze manier kennis maken met opera. Binnenkort, op een zondagochtend, wil ik een van de uitvoeringen van Die Zauberflöte die we op CD hebben een keer opzetten. Ik weet zeker dat mijn kinderen aangenaam verrast de ‘Koningin van de Nacht’ en de “Der Vogelfänger bin ich ja” zullen herkennen!

De Toverfluit – Frank Groothof
Bekijk op bol.comTheaterbewerking van de opera van W.A. Mozart
Geïllustreerd door Thé Tjong-Khing