Le Petit Nicolas – film [DVD-recensie]

Screenshot 2015-01-13 at 15.59.20Nicolas leidt een rustig en geborgen leventje. Zijn ouders houden van hem. Hij heeft leuke vriendjes met wie hij veel plezier maakt. En hij heeft vooral geen zin dat daar verandering in komt. Op een dag luistert Nicolas een gesprek tussen zijn ouders af. Hij vermoedt dat zijn moeder zwanger is. In paniek slaat zijn verbeelding op hol: binnenkort zal hij een broertje hebben en zullen zijn ouders hem helemaal aan zijn lot overlaten. Ze zullen hem misschien zelfs in het bos achterlaten zoals Klein Duimpje..

Op de middelbare school las mijn docent Frans voor uit de boeken over Le Petit Nicolas. Ik genoot er van, zoveel humor zat er in de verhalen. De steeds terugkerende zinnetjes waarmee Nicolas zijn vriendjes / klasgenootjes omschrijft, iedere keer hetzelfde, waren iets om naar uit te kijken. De avonturen, uiteraard voorspelbaar en uiteindelijk goed aflopen, waren leuk en de tekeningen in de boekjes, die ik later allemaal in het Frans gekocht heb en nog regelmatig lees, zijn een genot om naar te kijken.

petit-nicolas-wie-is-wie
le-petit-nicolas-wie-is-wie-2

Een tekenfilm had ik me dus goed kunnen voorstellen. Ik ben Le Petit Nicolas gewend als getekend jongetje (de tekeningen bij de verhalen geschreven door René Goscinny werden gemaakt door Jean-Jacques Sempé). Ik was dan ook erg benieuwd naar hoe deze verhalen in een speelfilm zouden overkomen.

Screenshot 2015-01-13 at 15.34.24 Screenshot 2015-01-13 at 15.34.48

Direct aan het begin van de film werd ik gerustgesteld. De film begin, net zoals het eerste boek, met de poging om de klas op de foto te zetten. En passant worden alle bekende personen voorgesteld, op precies dezelfde manier als in de boeken. Gelukkig, ik kan me wentelen in het plezier van de herkenning!

Screenshot 2015-01-13 at 15.35.04 Screenshot 2015-01-13 at 15.35.18

De casting is goed gedaan, en er wordt prima geacteerd. De film is voor mij leuk omdat alles zo vertrouwd is, maar ook mijn kinderen vinden het leuk om naar te kijken. Het is -los van mijn herinneringen- namelijk gewoon een enorm leuke film waar je met het hele gezin naar toe kunt kijken (mits je kinderen ondertitels kunnen lezen, want hij is Frans gesproken). Aanrader dus!

Le Petit Nicolas
Bekijk op bol.comDVD, film, 91 minuten, Cinéart
Bestel deze DVD hier >>>>