Het vrolijke kerst voorleesboek [recensie]

het-vrolijke-kerst-voorleesboek-2014Een feestelijk voorleesboek voor jong en oud vol verhalen en versjes in de kerstsfeer. Met natuurlijk ook het traditionele verhaal over Jozef en Maria die de lange reis naar Bethlehem moeten maken, Maar ook het verhaal over de klas van juf Roos die dit jaar de kerstviering op school mag verzorgen. En versjes over de blote koning die een kerstboom haalt, over een prachtige etalage en nog veel meer.

Alle feestelijk versierde kerstbomen, gekleurde kerstballen en duizenden lichtjes in onze woonwijk en in het centrum maken de fiets,- en wandeltochtjes van mij en Nylan buiten tot een groot feestje. kerst-voorlees-boek-trotse-moeders1Mijn zoontje analyseert er op los dat de lampjes eigenlijk alleen aan moeten wanneer het donker is, maar dat de kerst er blijkbaar voor zorgt dat dit ook wat overdag al mag en er heel veel mensen een boom in huis hebben. Zelfs op de peuterspeelzaal, bij de gastouder, bij opa en ook bij de bakker!

Ik geniet van zijn beredeneringen en hoop dat hij bij dit feestje ook zulke fijne herinneringen zal blijven houden zoals ik dat vroeger ook ervoer. Nadat ik het vrolijke Sinterklaas voorleesboek eerder las, was ik natuurlijk dol enthousiast dat bleek dat er ook ‘het vrolijke Kerst voorleesboek‘ bestond, van dezelfde schrijvers; Marianne Busser en Ron Schröder, met illustraties van Dagmar Stam. kerst-voorlees-boek-trotse-moeders2

De opzet van het boek is gelijk aan het vrolijke Sinterklaas voorleesboek, de verhaaltjes zijn grotendeels rijmpjes, wat zo heerlijk leest met die kleintjes van twee jaar. Na een paar keer lezen vult hij moeiteloos alle laatste woorden van de zinnen aan.

Van de geschiedenis van het kerstfeest tot kerstballen die gelijmd moeten worden door Oom Daan, van cadeautjes onder de kerstboom tot Kerstfeest op school, alle thema’s komen voorbij.

Het boek kent vele verhaaltjes en ik merkte meteen dat Nylan niet wilde stoppen, waarschijnlijk stiekem om het naar-bed-gaan-ritueel uit te breiden, maar ook omdat hij zo dol is op dat meelezen met mama (rijmpjes afmaken), en de mooie illustratie’s, de herkenbaarheid (wat iedereen heeft een kerstboom en overal hangen lichtjes net als in het boek), de humor in de verhaaltjes en ook de interactiviteit van het boek. De schrijvers nodigen de kindjes uit actief na te denken of iets aan te wijzen.

Screenshot 2014-12-21 at 19.00.33

Ik ben in deze prachtige decembermaand van 2014 peettante geworden van een lief klein meisje en weet nu al wat ik haar volgend jaar cadeau ga doen. De feestelijke boeken van Marianne Busser en Ron Schröder zijn echt een must have voor elke (trotse) Moeder en Vader.

Het vrolijke Kerst voorleesboek – Marianne Busser en Ron Schröder
Bekijk op bol.comIllustraties van Dagmar Stam
Voorleesboek, Kerst, hardcover, 48 pagina’s, Van Holkema & Warendorf