Zeg kleine bever, wat bouw jij knap [recensie]

bever-trotse-moedersBink en Dokus vinden het saai in huis en gaan voor ’t eerst naar buiten zwemmen.
Het waait enorm.
De beverdam kraakt en piept, de wind trekt eraan.
Als de dam breekt, loopt hun meertje nog leeg.
Dat mag nooit gebeuren.
Er zit maar een ding op: bouwen, bouwen, bouwen. Snel-snel-snel.

Dit is het vijfde deel in de serie `zeg kleine…’ Deze serie boeken vertellen een mooi verhaal en geven informatie over een bepaald dier. Zo verscheen er eerder een boek over de eekhoorn, dolfijn, vleermuis, zeehond en de egel. De uitgever van deze serie is de KNNV, deze is gespecialiseerd in publicaties over natuur in Nederland. Middels hun boeken, proberen ze kennis over de natuur voor een breed publiek aan te bieden. En dragen daarmee bij aan de bescherming van de natuur en aan het plezier dat men er aan kan beleven.

Als dierenliefhebber word ik heel blij van het zien van dit prentenboek. En na het lezen van de doelstelling van de uitgeverij ben ik erg benieuwd wat dit boek te bieden heeft. Het verhaal gaat over Bink en Dokus die samen in de ‘droge kamer’ van hun huis zitten te wachten tot papa, mama, grote broer en zus terug komen met eten. Maar wachten is saai, ze vinden het tijd om het water in te gaan. Samen gaan ze naar de ‘natte kamer’ die uitkomt in het water. Ze staan bij de waterrand, Bink en Dokus kunnen niet langer wachten ze plonsen voor het eerst in het water.

Screenshot 2014-11-09 at 09.00.15

Dit is leuk! Ze zien de beverdam die waar papa het altijd over heeft. De harde wind doet de dam piepen en kraken. De wind trekt zo hard aan de dam dat die bijna instort. Ze moeten iets doen. Daar komt de rest van de familie ook al aangezwommen, iedereen moet helpen om de dam te redden. De dam mag niet stuk gaan. Met zijn allen sjouwen en bouwen ze zo snel als ze kunnen. Hoera het is gelukt, ze hebben de dam kunnen redden. Bink, Dorus en de andere bevers gaan gauw terug naar de droge kamer, daar rusten ze uit van dit spannende avontuur.

IMG_2876

Tijdens het voorlezen van Zeg kleine bever wat bouw jij knap luistert mijn zoon heel aandachtig. Het is best een spannend verhaal. Zouden de bevers de dam op tijd kunnen repareren? Gelukkig loopt het goed af.  De manier waarop dit verhaal word verteld sluit goed aan bij hoe kinderen denken. En de tekeningen vullen het verhaal goed aan. Op de tekeningen is te zien hoe een ‘droge kamer’ van een bever er uit ziet en hoe ze een dam bouwen.

IMG_2875

Bijvoorbeeld wat het verschil tussen een mannetjes- en vrouwtjesstaart is, hoe hun tanden er uit zien en wat ze eten. En net als bij de eerder verschenen boeken in de serie ‘zeg kleine…’ zit ook bij dit prentenboek een cd waarop het verhaal over de bever te beluisteren is en een vrolijk liedje over de bever te horen is.

Screenshot 2014-11-09 at 09.00.49

Ik vind het een erg leuk idee deze serie boeken over dieren special gemaakt voor kinderen. De aanbevolen leeftijd voor kinderen vanaf 4 jaar, kan ik achter staan. Mijn zoon die deze week net 5 jaar is geworden vind de bever een grappig diertje en hij kan zich wel voorstellen dat Bink en Dorus de ‘droge kamer’ saai vonden en graag het water wilden ontdekken. En hij zou wel eens willen zien hoe zo`n dam er in het echt uit ziet. Kortom zijn interesse is gewekt en ik denk dat dat nou precies is wat de KNNV met dit boek wilde bereiken.

Zeg kleine bever wat bouw jij knap – Vera de Backker en Sabina Wisman
Bekijk op bol.com
Prentenboek, hardcover, 25 pagina`s, uitgeverij KNNV