Dr. Proktor en de grote goudroof [recensie]

Screenshot 2014-06-11 at 21.48.13Dr. Proktor en de grote goudroof is het vierde boek over de briljante doktor Proktor en zijn vrienden Lise en Bulle. In dit nieuwe avontuur moeten de drie helden undercover op zoek naar degenen die de goudvoorraad van Noorwegen hebben gestolen. Het spoor leidt naar Londen, waar blijkt dat de gouddieven worden aangevoerd door een vrouw – hun moeder – die zó gemeen is, dat zelfs de agenten van Scotland Yard haar niet durven te arresteren.

Toen ik jaren geleden het boek “Dr. Proktors schetenpoeder” in de boekhandel zag liggen, inclusief de grappige illustraties op de kaft, heb ik het direct gekocht. Iemand die zo’n titel verzint, moet wel begrijpen wat kinderen leuk vinden, dacht ik toen.

Mijn oudste zoon was toen nog maar 5 jaar, maar desondanks heeft hij ervan genoten. Op zich is het boek beter te bevatten wanneer je kind ietsje ouder is (een jaar of 7), maar voor mijn oudste was alleen al het gegeven dat het over een uitvinder gaat (hij wil zelf ook uitvinder worden) en natuurlijk het schetenpoeder, voldoende om enorm van het boek te genieten.

Screenshot 2014-06-12 at 07.24.30Inmiddels zijn we 5 jaar verder en is het vierde deel over Dr. Proktor verschenen: Dr. Proktor en de grote goudroof. Ik heb het eerste deel in de tussentijd nog een keer voorgelezen en ook deel 2 en 3 zijn door mij aan mijn oudste voorgelezen. Mijn jongste van 7 is het eerste deel inmiddels zelf aan het lezen, ook een uitvinder-in-de-dop en ook groot fan van Dr. Proktor. Grote vreugde dus toen we Dr. Proktor en de grote goudroof ter recensie binnen kregen.

Aangezien ik zelf enorm heb genoten van de vorige delen, ben ik ook dit boek gaan voorlezen. Dat is het leuke van deze serie, hij is geschreven voor kinderen, maar zo leuk dat het ook voor volwassenen genieten is om te lezen. Het knappe van de Dr. Proktor boeken, en ook weer van dit boek, is dat de meest absurde gebeurtenissen beschreven worden alsof ze heel normaal zijn. En dat geen enkele zin saai is. Zelden lees ik een boek voor waarbij ik regelmatig moet pauzeren omdat mijn zoon de slappe lach krijgt of omdat ik zelf in de lach schiet.

Screenshot 2014-06-12 at 07.24.48Het boek is prima op zichzelf staand te lezen, maar ik zou mezelf en mijn kind(eren) ook de andere delen gunnen wanneer je daar de gelegenheid toe hebt. In deel 4 komen bekende personages uit eerdere boeken terug, maar ook wanneer je deze nog niet “kent”, zit je al snel in het verhaal. En alleen dat al: het begint ermee dat de héle goudvoorraad van Noorwegen gestolen wordt. En dat blijkt dan één goudstaaf te zijn, want al het andere goud is opgebruikt door tandartsen aan vullingen omdat er in Noorwegen zoveel gesnoept wordt…. En waar ik zelf ook erg om moest lachen was de garnalenvisser die zijn tactiek om garnalen te vangen in een net (ze zo vervelen dat ze vanzelf het net in zwemmen) inzet als talent bij het trainen van een voetbalteam 😉

En zo gaat het boek van de ene absurditeit in de andere. Zoveel intelligente humor en zoveel onderwerpen die jonge lezers aanspreken in één boek, en dat allemaal prachtig geïllustreerd door Georgien Overwater maakt dit boek weer een aanwinst in de boekenkast van mijn oudste zoon. En het zal, ook door mij, nog vaak gelezen en voorgelezen worden.

Dr. Proktor en de grote goudroof – Jo Nesbø
Illustraties van Georgien Overwater
Hardcover, 252 pagina’s , uitgeverij Lemniscaat