De godin van de kleine overwinningen [recensie]

Screenshot 2014-03-19 at 10.47.27De godin van de kleine overwinningen van Yannick Grannec is een roman over de wiskundige, logicus en filosoof Kurt Gödel, en de vrouw die hem beminde. Gödel is een van de meest vooraanstaande wetenschappers uit de vorige eeuw en werd bekend door o.a. de onvolledigheidsstellingen. Hij was bevriend met Albert Einstein en werkte samen met hem aan het IAS.

Wat heb ik genoten van dit boek! Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in wiskunde en dat dit boek waarschijnlijk het meest zal aanspreken wanneer je affiniteit hebt met de exacte wetenschappen, maar ook voor mensen die zich een beeld willen vormen van de wetenschappelijke omgeving van Princeton tijdens en na de Tweede Wereldoorlog is dit een must-read.

Er lopen twee verhalen door elkaar in dit boek. Afwisselend zijn dit hoofdstukken over “Anna”, een documentaliste die via contact met de bejaarde Adèle, weduwe van Kurt Gödel, toegang probeert te krijgen tot de nalatenschap van Gödel en die in de gesprekken met de oude dame vertelt over haar eigen leven en ook een bijzondere band met haar krijgt. En de andere hoofdstukken gaan over het leven van Adèle en daarmee over het leven van haar “Kurtele” en zijn vrienden en met name die hoofdstukken vond ik uiterst goed geschreven en zeer boeiend.

Allerlei wetenschappers die zich tegelijk met Gödel in Princeton bezighielden passeren de revue, van Robert Oppenheimer en John von Neumann tot Wolfgang Pauli en vooral Albert Einstein met wie Gödel een bijzondere vriendschap onderhield. En en passant worden de verschillende ontdekkingen en werken van deze wetenschappers in het kort verteld. Omdat ze uitgelegd worden zoals ze aan Adèle zijn uitgelegd (die geen wetenschappelijke opleiding had), zijn de theorieën goed te volgen, hoewel ik wel denk dat je enige kennis van wiskunde nodig hebt om de waarde ervan te kunnen plaatsen.

Screenshot 2014-03-12 at 20.00.06En wie denkt dat wis- en natuurkunde saaie materie is, heeft het mis. Denken over oneindigheid, over bewijsbaarheid, raakt en overlapt filosofische beschouwingen en door het lezen van dit boek, ga je zelf ook weer nadenken over dit soort zaken. Heerlijk. Ik heb nu alweer zin om “Gödel, Escher, Bach” te gaan lezen.

Wat ik ook prettig vond in “De godin van de kleine overwinningen“, was dat Kurt Gödel in deze roman een gezicht krijgt. Hij wordt niet langer meer gereduceerd tot “briljant-maar-krankzinnig” maar zijn innerlijke strijd en zijn gevecht om de implicaties van zijn wetenschappelijke ontdekkingen en de beperkingen daarvan te accepteren worden inzichtelijk gemaakt. En ook het verhaal van Adèle, de opofferingen die zij deed om het Kurt Gödel mogelijk te maken te werken en eigenlijk ook om te leven, wordt mooi geschetst.

Natuurlijk is het een roman. Maar door de grondige kennis van Yannick Grannec over de besproken materie, kan ik me helemaal voorstellen dat dit boek een reëel beeld geeft van het leven van Kurt en Adèle Gödel, van de tijd waarin ze leefden en van de mensen om hen heen.

De godin van de kleine overwinningen – Yannick Grannec
Paperback, 414 pagina’s, uitgeverij De Arbeiderspers