De waarheid over je ouders [recensie]

waarheid-oudersDit boek leert je begrijpen waarom je ouders zijn zoals ze zijn: * waarom ze willen dat je groenten eet * waarom ze zo bezeten zijn van goede manieren * waarom ze je soms bespioneren * waarom ze willen dat je vroeg naar bed toe gaat * waarom ze soms transformeren in een brullende, vuurspuwende draak * waarom ze meer van jou houden dan van wat ook ter wereld.

Wat een geweldig boek. Heerlijk om in te bladeren en korte stukjes in te lezen. En niet alleen voor vaders en moeders, mijn bijna-tien-jarige zoon heeft zich ook prima vermaakt met alle humorvolle teksten en tekeningen in het boek.

Screenshot 2014-02-27 at 15.10.48Françoise Boucher schreef “De waarheid (en niets dan de waarheid) over je ouders” zodat kinderen kunnen ontdekken waarom hun ouders uitzonderlijke wezens zijn. En zij kan het weten want ze heeft zelf 22 kinderen, waaronder 6 tweelingen en 9 drielingen.  Het boek is gekozen tot ‘beste boek van de eeuw’ op de huisvredebeurs. En dit soort humor staat op iedere bladzijde, vergezeld van even verwarrende als komische tekeningen en halve en andere waarheden.

Op een absurde manier worden onhebbelijkheden van ouders (steeds maar vragen of je je huiswerk af hebt, willen dat je op tijd naar bed gaat, dat je je bord leeg eet etc.) eerst verklaard en vervolgens wordt uitgelegd waarom het kind/de puber uiteindelijk beter af is met het ondergaan van dit ongewenste gedrag van ouders, want het alternatief is altijd erger.Screenshot 2014-02-27 at 15.11.03

Werkelijk iedere bladzijde is een genot om te lezen en naar te kijken. Dus… heb je kinderen die de pubertijd naderen, vrienden die deze levensfase binnenkort ingaan of er al middenin zitten, koop dit boek, laat het lekker in huis slingeren, ergens in de buurt van de puber die onderuit op de bank hangt en lach samen om sterk uitvergrote situaties die wel herkenbaar zijn. En wie weet, leidt het tot een gesprek, of zelfs tot wederzijds begrip en anders is het in ieder geval gezellig geweest!

De waarheid (en niets dan de waarheid) over je ouders – Françoise Boucher
Lannoo – 196 pagina’s
Bestel dit leuke boek goedkoop hier >>>>