Home / Tips / Zwangerschapstips / Voedings en genotsmiddelen tijdens de zwangerschap

Voedings en genotsmiddelen tijdens de zwangerschap

Waarschijnlijk weet je het al, maar als je zwanger bent of zwanger wilt worden zijn er een aantal dingen die je beter kunt beperken of beter helemaal kunt laten. Bij een aantal van deze dingen sta je er misschien niet eens meer bij stil dat je dat doet, omdat het bij je leven hoort.

Nu wil ik wel benadrukken dat ik geen arts ben, dus als een arts andere adviezen geeft is het natuurlijk wel belangrijk om die op te volgen.

Alcohol
Gezellig een biertje drinken met je vrienden/vriendinnen of een lekker wijntje tijdens het eten. Misschien voor jou heel normaal, maar als je zwanger wilt worden of al zwanger bent kun je dit beter laten. Alcohol heeft een slechte invloed op de vruchtbaarheid van de vrouw en is niet goed voor het sperma van de man.

Tijdens de zwangerschap drinken 35% tot 50% vrouwen in Nederland alcohol. En dan te bedenken dat de risico’s niet klein zijn. Volgens onderzoek heeft ten minste 1% van de kinderen hersenbeschadiging opgelopen door prenatale blootstelling aan alcohol. Ook een miskraam, vroeggeboorte of verstoorde groei kunnen voorkomen. Hier kun je een filmpje kijken (Engels) over FAS (Foetaal alcohol syndroom) en FASD (Foetaal Alcohol Spectrum Disorders), FAS kan voorkomen door het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap.

Producten met cafeïne
Veel koffie drinken is niet goed als je zwanger wilt worden of als je al zwanger bent. Het is verstandig om ervoor te zorgen dat je niet meer dan 500 milligram cafeïne binnenkrijgt. Dit staat ongeveer gelijk aan vier kopjes koffie. Let op, want ook in energiedrank, thee, cola en cacao zit cafeïne. Teveel cafeïne zorgt ervoor dat je minder makkelijk zwanger raakt en verhoogt de kans op een miskraam.

Roken
Ook roken vermindert de vruchtbaarheid aanzienlijk. Bij vijftien sigaretten per dag halveert de kans op een zwangerschap. Roken is ook niet goed voor de kwaliteit van het sperma, er zitten ook minder zaadcellen in dan bij niet-rokers. Kijk voor hulp bij stoppen met roken op deze website of bezoek je huisarts.

Stress
Natuurlijk kun je stress niet altijd vermijden, maar het is wel van belang dat je probeert stress zoveel mogelijk te reduceren. Als je toch stress hebt, bespreek het met je partner, je vriendinnen of anderen bij wie jij je veilig voelt. Langdurige stress verhoogd de kans op complicaties tijdens je zwangerschap.

Sporten
Veel  sporten is slecht voor de vruchtbaarheid. Overleg hierover met je huisarts als je hier meer over wilt weten.

Drugs
Vanzelfsprekend verlaagt drugs de vruchtbaarheid van de vrouw en de werking van het sperma. Het gebruik van drugs tijdens de zwangerschap kan ernstige gevolgen hebben voor je ongeboren kindje.

Als je goed voor jezelf en je ongeboren baby zorgt is de kans kleiner dat er iets mis gaat tijdens de zwangerschap. Natuurlijk is het geen garantie, want die garantie kun je niet krijgen, maar op het moment dat je zwanger bent van zo’n wondertje wil je er natuurlijk goed voor zorgen en doe je je best je baby een zo gezond mogelijke start te geven.

Als je zwanger bent, van harte gefeliciteerd en geniet van je wondertje! Als je nog niet zwanger bent, ik hoop dat je snel zwanger zult zijn van je ukkie!

About Martine

Ik ben een getrouwde vrouw en trotse thuisblijfmama van een dochter geboren in juni 2010.

Check Also

Een winter tuinfeest geven voor je kids!

De meeste mensen denken dat je een tuinfeest alleen op warme en zomerse dagen kunt …