Met uitzondering van V&D hebben een aantal grote winkelketens die speelgoed aanbieden vandaag de roe gehad van de consumentenbond, vergezeld van een gedicht waarin uitgelegd werd waarom Sinterklaas ze deze roe geeft. Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp bleken in de meeste gevallen zeer misleidend reclame te maken voor speelgoed. De prijzen waarmee ze nu “stunten”, zijn vaak hoger dan de prijzen die ze in de zomer hanteerden, zo concludeert Consumentenbond na een uitgebreid onderzoek.
Een paar voorbeelden: “Begin november 2013 bekeek de Consumentenbond 75 prijzen van populair speelgoed waarvan in juli 2013 ook de prijzen zijn onderzocht. Een Legotrein van Intertoys van €124,99 voor €114,99 is wellicht aantrekkelijk, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein bij Intertoys €99,99. Dit soort nepaanbiedingen trof de Consumentenbond vaker aan. De ‘Lego City kustwachthelikopter’ kostte bij Wehkamp deze zomer €17,99 en in de aanbieding deed Wehkamp alsof het speelgoed flink was afgeprijsd was van 29,99 voor €22,99. Het warenhuis V&D heeft weliswaar minder speelgoedaanbiedingen dan de andere bedrijven, maar ze kloppen wel.”
Alleen V&D zou “echte” aanbiedingen hebben, speelgoed wat in de reclame daadwerkelijk goedkoper is dan daarvoor en V&D werd daarom beloond met “iets lekkers” en een sinterklaasgedicht met complimenten.
Een mooie manier van Consumentenbond om consumenten op de misleidende acties van de grote winkelketens te wijzen. Degene die bedacht heeft om deze “nepaanbiedingen” in Sinterklaassfeer aan het licht te brengen, mag wat mij betreft vanavond zijn/haar schoen zetten!