Zo kun jij je rijangst overwinnen

Veel volwassenen hebben last van rijangst. Bijna de helft van de inwoners van Nederland zit wel eens gespannen achter het stuur. Dat is niet gek. Veel mensen hebben namelijk wel eens een auto ongeluk meegemaakt. Een auto ongeluk meemaken hoeft niet altijd erg te zijn, maar schrikken is het wel. Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om van je rijangst af te komen of te verminderen. Soms heb je therapie nodig, maar soms is je auto verzekeren al voldoende om je gerust te stellen achter het stuur. Hier vind je een aantal tips waarmee jij je rijangst kan verminderen.

Hoe herken je rijangst?

Rijangst kent verschillende vormen. Bij de één zijn de symptomen van rijangst wat erger dan bij de ander. Je hebt last van rijangst indien je angstig of oncomfortabel bent in de auto. Verder kun je bijvoorbeeld zenuwachtig zijn voor rijlessen, enorm opzien tegen een autorit of je laat de auto liever staan zodra het kan. Rijangst kan zomaar ontstaan, maar meestal heeft het te maken met een vervelende ervaring in het verleden.

Over het algemeen kun je rijangst herkennen aan één of meer van de volgende symptomen:

  • Je hebt last van paniekgedachten in de auto;
  • Je hebt last van hartkloppingen of een beklemmend gevoel op de borst;
  • Je hebt last van duizeligheid of bent bang om flauw te vallen;
  • Je hebt last van trillerigheid, misselijkheid en/of diarree;
  • Je hebt last van ademnood of een benauwd gevoel;
  • Je bent bang om de controle te verliezen achter het stuur.

Rijangst overwinnen door te rijden

Herken je één of meer van de bovengenoemde symptomen? Dan heb je misschien last van rijangst.Gelukkig kun je hier iets aan doen. Als je last hebt van rijangst is autorijden de beste remedie tegen rijangst. Hoewel je de auto liever laat staan, doe je er goed aan om zoveel mogelijk kilometers te maken. Door veel auto te rijden, raak je namelijk gewend aan het verkeer en wordt het autorijden steeds meer een automatische handeling. Wanneer je iets op de automatische piloot doet, is er geen ruimte in je hoofd om bang te zijn. Je denkt er simpelweg niet meer aan.

Praat over je rijangst

Stap je liever nog niet achter het stuur? Overweeg dan om in gesprek te gaan over je rijangst. Dat kan met vrienden, maar ook met een psycholoog gespecialiseerd in rijangst. Dit is met name van belang voor mensen met extreme rijangst. Therapie voor rijangst bestaat meestal uit cognitieve gedragstherapie en exposure. Dat betekent dat je het autorijden gaat ervaren en er vervolgens mee om leert gaan. Wanneer jouw rijangst is veroorzaakt door bijvoorbeeld een verkeerstrauma, dan kan EMDR-therapie helpen om je rijangst te overwinnen.

Rijles tegen rijangst

Wil je je rijangst overwinnen door te doen, maar durf je het niet alleen? Dan bestaan er rijlessen tegen rijangst. Je hoeft na het volgen van dergelijke rijlessen geen examen af te leggen. Veel rijscholen zijn gespecialiseerd in het overwinnen van rijangst, dus het is helemaal niet gek om jezelf hiervoor aan te melden. Samen met een rijangst professional probeer je eerst te achterhalen waar de rijangst vandaan komt. Daarna stap je samen in de auto om je angsten te overwinnen. Zo kun je snel weer met een gerust hart de kinderen naar school brengen!

About Advertorial

info@trotsemoeders.nl'
Een advertorial is interessante content die gesponsord wordt door een of meerdere van onze partners. Heb je interesse in een advertorial, neem dan contact op met info@trotsemoeders.nl

Check Also

Bevroren dromen [recensie]

David is een stille jongen met een voorliefde voor sneeuwkristallen. In zijn jeugd droomt hij …