Home / Gezondheid / 5 tips om met je kinderen de zomer lekker èn gezond door te komen

5 tips om met je kinderen de zomer lekker èn gezond door te komen

Zomervakantie…. de tijd voor ijsjes, lekkere tussendoortjes etc. In mijn gezin ook (gelukkig) de tijd voor veel vers fruit, daar zijn de kinderen en ik dol op. Maar hoe zorgen we er voor dat de vakantiedagen gezond blijven, en ook lekker?

De auteurs van het prima boek “Wegwijs in de voedingsjungle” hebben 5 goede tips:

1) Houd je vaste eetritme aan
Het is tijdens de vakantie heel verleidelijk om een ander eetritme aan te nemen. Maar hou juist het ritme vast zoals in de schoolweken. Dus ontbijt, lunch en avondeten met daarbij 2 of 3 keer iets tussendoor. Door regelmatig te eten voorkom je de lekkere trek en een hoop gejengel en gezeur.

2) Lekkere zomerdrankjes
Met het warme weer zijn dorstlessers erg belangrijk. Maar in veel drankjes zitten (verborgen) suikers. Vul daarom zelf een mooie kan met water, fruit en kruiden. Bijvoorbeeld aardbei, komkommer en basilicum. Het ziet er niet alleen leuk uit, het is ook lekker en scheelt een hoop suiker.

3) Doseer de porties op de BBQ
Leg voor de kinderen kleinere porties op de barbecue. Koop bijvoorbeeld de ‘mini’-varianten die je in de winkel vindt, of maak van één hamburger twee kleine burgers. Aan twee mini-varianten (ca. 50 gram) hebben kinderen echt genoeg. En met snackgroente en fruit (bijv. watermeloen of aardbeien) aan leuke prikkers hebben kinderen een zomerse en gezonde snack om van te smullen tijdens de barbecue.

4) Met een plan het pretpark in
In de pretparken vliegen de ongezonde verleidingen jou en de kinderen om de oren. Maak daarom van te voren een plan. Neem je iets gezonds mee van huis – zoals water, fruit en een gezonde lunch – of kies je er juist voor om te genieten van een lekkere lunch daar? Als je een plan hebt, dan ben je veel weerbaarder voor eventuele verleidingen.

5) Geef zelf het goede voorbeeld
Heb je de neiging meer te snoepen tijdens de vakantie, dan is de kans groot dat je kind dat ook wilt. Kies tussendoor daarom voor een gezonde snack, zoals ongezouten noten, groenten of fruit, en drink er vooral water bij. Zo snoept je kind verantwoord mee. Tussendoor liever een ijsje? Een waterijsje is een prima portie voor een kind. Kies je voor roomijs, dan is één bolletje meer dan voldoende.

Voor de recensie van Wegwijs in de voedingsjungle kun je op onderstaande afbeelding klikken:

Wegwijs in de voedingsjungle

About Redactie

De redactie van TrotseMoeders schrijft over algemene onderwerpen, vaak op basis van een nieuws uit andere bronnen of persberichten. In deze artikelen worden over het algemeen geen eigen meningen, stellingen of reviews gegeven.

Check Also

Einde schooljaar: het zit er weer even op voor de schoolmoeder [persoonlijke blog]

Ik pak voor de allerlaatste keer hun schooltasjes in, vul hun broodtrommeltjes en plaats een …