Anti-Monopoly [recensie]

In Anti-Monopoly zijn er twee verschillende regel pakketten die je als speler kan kiezen, of monopoly regels of competitie regels. Als concurrent zul je flinke rente kunnen vragen, bouwen zodra je grond hebt met een maximum van vijf huizen en soms prijzen oorlogen aan kunnen gaan. Als monopolist zul je zeer hoge rentes kunnen vragen, bouwen zodra je een monopolie hebt, maximum van vier huizen op je grond en soms moet je als monopolist naar de gevangenis.

Het spel Anti-Monopoly bestaat uit een spelbord, drie verschillende blauwe en drie verschillende groene pionnen, kaarten voor monopolisten en kaarten voor concurrenten, eigendomsbewijzen, dobbelstenen, huizen, hotels en geld.
Ik vind de vormgeving niet bepaald uitnodigend: de kartonnen doos heeft weinig uitstraling, de eigendomsbewijzen en het speelbord zien er vrij ongezellig uit en het geld oogt ook niet heel aantrekkelijk. De doos heeft geen ‘binnendoos’, waar je de kaartjes en het geld netjes in kunt opbergen. Alleen wat zakjes voor de pionnen en de gebouwen. Als je het spel vaak speelt, ga je hier wel tegen aanlopen, het kan niet anders dan een rommeltje worden als je zelf niet ingrijpt.

Wat ik wel leuk vind is dat Anti-Monopoly een internationale uitstraling heeft, met bekende hoofdsteden en straten in die steden. Maar verder … Ik ben al geen fan van het originele Monopoly, het duurt zo lang en het is zo saai en irritant, en het wordt er met Anti-Monopoly echt beter op eerlijk gezegd …

Schoorvoetend hebben we toch maar een poging gedaan het spel te spelen. Anti-monopoly werkt met twee groepen, de concurrenten en de monopolisten. De monopolisten spelen het klassieke spel, de concurrenten willen de monopolies doorbreken. Zij hanteren lagere prijzen, werken samen en mogen eerder bouwen en verhuren dan de monopolisten. Deze variant maakt het spel niet afwisselender of korter, maar eigenlijk alleen maar ingewikkelder. Wij waren elkaar voortdurend aan het uitleggen hoe het nu eigenlijk zat: ‘nee, jij bent monopolist en mag nog niet bouwen!‘ en ‘ja, hij wel, want hij is concurrent …‘. Wij zijn voortijdig afgehaakt. Sorry, maar Anti-Monopoly vind ik echt niet leuk en mijn gezinsleden ook al niet. Doe mij maar een spel dat enige intelligentie vraagt, of dat lekker snel is afgelopen …

Het achterliggende reden voor deze variant vind ik overigens wel interessant. Ralph Anspach heeft Anti-Monopoly in 1974 ontworpen. Hij is econoom en wilde met het spel mensen bewust maken van de soms onrechtvaardige invloed en macht die de staat, grootgrondbezitters en grote bedrijven met een monopoliepositie kunnen hebben. Maar je ziet maar weer, een spel ontwerpen is niet een eenvoudige klus.

Ben je zo verstandig je niet door mijn niet zo positieve mening te laten beïnvloeden en wil je zelf de proef op de som nemen, hier is een  filmpje te vinden dat je een indruk van het spel geeft.
Anti-monopoly, University Games