Het verborgen orakel – De beproevingen van Apollo (deel 1) [recensie]

Hoe straf je een onsterfelijke? Door hem menselijk te maken!
Nadat hij zijn vader Zeus boos heeft gemaakt, wordt de god Apollo uit Olympus verbannen. Hij belandt als tiener in New York, zonder zijn goddelijke krachten. Daar moet de 4000 jaar oude godheid zien te overleven in de moderne wereld totdat hij een manier weet te vinden om weer in de gunst te komen bij Zeus. Maar Apollo heeft vele vijanden — goden, monsters en stervelingen die niets liever willen dan dat hij permanent wordt vernietigd. Apollo heeft vrienden nodig om te overleven in de sterfelijke wereld en, hopelijk, op een dag zijn goddelijke krachten terug te krijgen. Wie anders dan de halfgoden van Kamp Halfbloed zouden hem kunnen helpen bij die missie?

Rick Riordan heeft verschillende series boeken op zijn naam staan waarin klassieke mythologie wordt verplaatst naar onze huidige wereld. Hij is bekend geworden met Percy Jackson, waarin we kennismaken met Kamp Halfbloed. De tweede serie over de (half)Griekse helden was Helden van de Olympus. Maar Riordan heeft ook boeken geschreven over de Egyptische mythologie en de Noorse mythologie. Je moet er van houden, maar ik vind het ontzettend leuke boeken. In het begin noemde ik het Harry Potter meets mythologie. Verwacht overigens geen Harry Potter-achtige setting. Maar wat de boeken delen zijn magie, andere parallelle werelden, bizarre monsters, fantasy-elementen en humor.

Met de nieuwe serie ‘De beproevingen van Apollo’ keert Riordan weer terug naar de Griekse mythologie. De god Apollo (de god van de zon, muziek, boogschieten en poëzie) heeft zijn vader boos gemaakt en is voor straf als sterfelijk persoon naar de aarde gestuurd. Hij zit nu in het lichaam van Lester Papadopoulos ‘een stomme, lelijke sterfelijke tiener’, die vadsig is en onder de puistjes zit. Apollo is al niet blij dat hij sterfelijk is, en het lichaam waarin bevalt hem al helemaal niet. Overigens kan Apollo zich niet herinneren waarom Zeus zo boos is op hem, hopelijk wordt dat in een van de volgende delen duidelijk. Het verborgen orakel is het eerste deel van de serie.

Vooral in het begin van het boek is Apollo een vrij irritante persoonlijkheid, hij is behoorlijk overtuigd van zichzelf. Misschien ook niet zo vreemd, hij is een god en goden zijn natuurlijk niet bescheiden. In de loop van het boek stelt Apollo zich steeds redelijker op. Hij leert zijn beperkingen als sterveling kennen, hij ontmoet zijn kinderen (halfgoden in Kamp Halfbloed) en maakt het leven van een andere kant mee.

Gaandeweg het boek wordt duidelijk dat er een probleem is met de antieke Griekse orakels, en die zijn natuurlijk van Apollo. Apollo is daarmee de aangewezen persoon om de orakels terug te vinden én weer onder controle van de Griekse goden te krijgen. Een stelletje Romeinse keizers, waaronder Nero -nota bene de zoon van Apollo- zit Apollo daarbij behoorlijk dwars. En verder krijgen we te maken met een Driebeensdodenrace, het Labyrint van Daidalos waar afstand en tijd geen rol spelen (je duikt zomaar aan de andere kant van de wereld op), pratende pijlen, levensgevaarlijke reuzenmieren en kinderen van Hades die schaduwreizen maken.

Het verborgen orakel is heel humoristisch geschreven. Ieder hoofdstuk begint met een haiku, waarin Apollo niet schuwt zichzelf op de korrel te nemen. Overall vind ik Het verborgen orakel, van alle boeken die ik tot nu toe van Riordan heb gelezen, het boek dat het meest cynisch is geschreven. Dat komt door de persoonlijkheid van Apollo, die enerzijds vrij arrogant is, maar ook heel goed van een afstandje naar zichzelf en de situatie kan kijken.

Het verborgen orakel staat bol van de verwijzingen naar de eerdere delen van ‘Percy Jackson’ en ‘Helden van Olympus’. Toch ben ik van mening dat je dit boek prima kunt lezen zonder deze boeken te kennen. Wel denk ik dat een beetje voorkennis van de Griekse mythologie best handig is, maar ook niet noodzakelijk want achterin staat een verklarende woordenlijst. Die ‘Inleiding tot Apollo-praat’ heeft, dit is het cynisme wat ik bedoel.
Nog niet overtuigd? Hier vind je een inkijkexemplaar.

Het verborgen orakel – De beproevingen van Apollo (deel 1) – Rick Riordan
Young adult, paperback, 352 pagina’s, Uitgeverij Van Goor