Home / Boeken / Dit is Flop [recensie]

Dit is Flop [recensie]

Flop is een vrolijk en eigenwijs meisje. Ze doet heel gewone dingen. Op de fiets naar school (leuk!), haar kamer opruimen (stom!), zich vervelen (bah!), naar de bakker (lekker!), stoeien met papa en Siem (lachen!), spelen met knuffel Hond (gezellig!) en mopperen omdat papa en mama streng zijn (grrr!). Heel gewone dingen dus. En toch gebeurt er altijd iets bijzonders, iets geks of grappigs. Het leventje van Flop zit vol verrassingen!

Let op: deze boekrecensie bevat spoilers!
Flop maakt allerlei dingen mee in haar leven. De ene keer leuke, gezellige  dingen, de andere keer iets minder leuke, vervelende dingen. Maar één ding is zeker, Flop heeft altijd wel iets te doen.

Een aantal voorbeelden:
Het ruikspel – Het regent. En Flop houdt niet van regen dus heeft ze iets leuks bedacht: een spelletjesdag. Iedereen moet komen spelen. Papa, mama en Siem moeten allemaal meedoen. Eerst doen ze verstoppertje en dan ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet. Beide spelletjes vervelen al snel en dan bedenkt mama het ruikspel. Flop krijgt een theedoek voor haar ogen en moet raden wat mama haar laat ruiken. Het is een leuk spelletje, totdat Flop ineens Siems volle luier ruikt.

Goed luisteren – Flop wil een snoepje, maar mag er geen van papa. Ze wordt er een beetje boos van vindt het maar niets dat papa en mama de baas zijn en niet zij. Zij woont toch ook in hetzelfde huis? Papa geeft haar gelijk en dus mag Flop een dagje de baas zijn. Flop is streng en zet papa en mama meteen aan het werk. Als ze daarmee klaar zijn mogen ze naar de speeltuin en gaan ze een ijsje eten. ‘s Avonds eten ze pannenkoeken met slagroom en Flop vindt het heerlijk om de baas te zijn. Maar tegen de tijd dat ze papa en mama in bed heeft gestopt blijkt dat er niemand is om haar en Siem in bed te leggen. Gelukkig willen papa en mama weer terug ruilen.

Het eerste dat me opviel aan Dit is Flop is de prachtige, kleurrijke cover en het tweede dat me opviel was het lettertype dat afwijkt van het standaard lettertype in (prenten)boeken. Het werd me vrij snel duidelijk dat het hier een dyslexie lettertype betreft en vond dat later ook terug in het colofon. Daarnaast vind ik de verhaaltjes erg origineel.

Zo leert mama in De supersukkel dat ze op moet passen met wat ze zegt als Flop erbij is. In Zandshampoo vindt Siem het erg leuk om zijn (en papa’s) haar te wassen met zand. En in Een gekke indiaan doen mama en Flop elkaar na, waardoor mama in haar broek plast.

Naast deze voorbeelden staan er nog meer leuke korte verhaaltjes in Dit is Flop en dat maakt dit boek ideaal om voor het slapen gaan (voor) te lezen.

Dit is Flop – Annemieke van Leeuwen met illustraties van Wouter Gresnigt
Dyslexie-vriendelijke uitgave
Hardcover, 64 pagina’s, uitgeverij Palmslag

About Angela Aagenborg

Mijn naam is Angela, ik ben 39 jaar oud, echtgenote sinds 2002 en moeder van twee kinderen (2007 & 2011). Als kind hield ik dagboeken bij en schreef ik af en toe een verhaaltje. In 2003 begon ik met het schrijven van mijn eerste roman en in 2006 zette ik mijn eerste blogwoorden op internet. Nu, twaalf jaar later, heb ik vele blogs, column, artikelen geschreven en staan er zo'n twaalf boeken met mijn naam erop in de kast. In 2018 schreef ik een wielerroman en een chicklit, beiden 'wachten' op een uitgeverij.

Dag van Dyslexie 2018 – gratis event

‘Dyslexie – dat is toch een probleem met lezen en schrijven?’ Dit beeld van dyslexie …