De brief voor de koning: klassieker nu als luisterboek [recensie]

De brief voor de koning van Tonke Dragt is de winnaar van de Griffel der Griffels. Dit werd bekend gemaakt aan de vooravond van de Gouden Kinderboekenweek in oktober 2004. Zeventig oud-juryleden van voormalige Griffeljury’s kozen uit alle boeken die de afgelopen vijftig jaar een Gouden Griffel wonnen. Het in 1962 bij uitgeverij Leopold verschenen De brief voor de koning was destijds het tweede boek van Tonke Dragt, dat zij tevens zelf illustreerde.

Tiuri verbreekt de regels, die bepalen dat hij met niemand mag praten in de nacht voordat hij tot ridder zal worden geslagen. Hij opent de deur. Het verzoek dat hem wordt gedaan blijkt een heel gevaarlijke opdracht. Tiuri wordt achtervolgd door boosaardige Rode Ruiters, die hem met de dood bedreigen. Maar hij is vast van plan de uiterst belangrijke brief bij koning Unauwen te bezorgen. De Zwarte Ridder met het Witte Schild heeft niet voor niets zijn leven gegeven…

De Griffel der Griffels is de prijs voor het mooiste boek van de voorafgaande 50 jaar, in het geval van De brief voor de koning hebben we het dan over 1955-2004. In 1963, een jaar na het verschijnen van het boek, had het al de prijs voor het mooiste kinderboek gewonnen, met recht een klassieker dus.

Mijn jongste zoon is het boek aan het lezen. Hij had het voor zijn verjaardag gekregen van zijn oom en tante en kan zich helemaal verliezen in het avontuur. Zijn tweelingzus kreeg onlangs bij de drama-lessen op school de kans om delen uit De brief voor de koning na te spelen, prachtig om de moderne interpretaties van deze klassieker te zien!

Het boek is dan wel geschreven in 1962, maar is tijdloos. Het speelt zich af in een verleden, met ridders, schildknapen en veldheren en in een rijk wat door de kleurrijke omschrijvingen (letterlijk, veel ridders, rivieren etc dragen een naam van een kleur) zeer goed voor te stellen is.

Tiuri komt uit het rijk ten oosten van het gebergte en krijgt de opdracht van een stervende ridder om een brief te bezorgen in het rijk in het westen. Dit is het begin van een avontuurlijke tocht, vol gevaren en met ontmoetingen met bijzondere personages.

Er zit zoveel moois in dit (luister)boek: gedachten over vriendschap, vertrouwen. Keuzes, zoals je aan je opdracht houden of hulp bieden. Het is zo verschrikkelijk mooi, dat het uitnodigt tot lezen en herlezen. En ook dit luisterboek, wat we helemaal hebben uitgeluisterd tijdens langere autoritten, zal nog vaker worden beluisterd. Het is werkelijk schitterend voorgelezen door Willem Nijholt wiens stem perfect past bij het prachtige woordgebruik van Tonke Dragt. Een prima combinatie die geen moment verveelt.

Ieder personage krijgt (letterlijk) een eigen stem en die stem wordt consequent gebruikt, ook wanneer deze helemaal aan het begin en dan pas weer aan het eind van het verhaal gebruikt wordt. Erg knap en het helpt ook om de personages te herkennen voor de luisteraars, omdat de namen vaak zo anders zijn dan we gewend zijn dat die niet altijd blijven hangen. Wat ook erg goed was, was dat Tiuri echt een jongemannen-stem kreeg en zijn vriend Piak ook. Zo vergeet je niet dat ze nog erg jong zijn, ondanks hun avonturen. Ik hoop nog meer luisterboeken te vinden die zijn voorgelezen door Willem Nijholt, klasse!

Vijf sterren voor deze uitgave van de klassieker De brief voor de koning van Tonke Dragt!

Voor alle boeken / luisterboeken van Tonke Dragt, klik hier >>>>