Home / Recensies / Press-preview Playmobil in Oud Valkeveen [verslag]

Press-preview Playmobil in Oud Valkeveen [verslag]

Op onze vakantie-dinsdag staan we om 9u voor de hekken van speeltuin Oud Valkeveen. Gaaf, want speciaal voor ons en een aantal andere bloggers wordt het park geopend. Een uur voordat het park officieel geopend is voor het overige publiek. Een bijzonder ontvangstcomité staat ons op te wachten, want niemand minder dan de ‘Super 4’, de vier helden van Playmobil, staan gereed voor knuffels en een fotomomentje. Alex, Ruby, Gene en Twinkle wijzen ons de weg naar het Playmobil-speelplein.

Eenmaal binnen in het restaurant, waar zich het Playmobil-speelplein bevindt, worden we hartelijk welkom geheten. Een vriendelijk team van nanny’s staat klaar om de kinderen op te vangen. Onze kids ontvangen een button met naam, krijgen een Playmobil-kroon/piratenhoed op en mogen gaan kleuren in een Playmobil-kleurboek of spelen met de mooi ingerichte Playmobil-speeltafels met een zeer uitgebreid assortiment aan Playmobil-sets.

Als de kinderen ons al vergeten zijn tijdens het spelen, zoeken wij onze plek voor de presentatie. Op het podium staan grote Playmobil-poppen, die wij ook al eerder hadden gezien in het park en wederom weer prachtige Playmobil-sets. De opening is door Leen van Reeth, Consumer Marketing Manager Playmobil Benelux. Aan de hand van een interessante PowerPoint-presentatie luisteren wij naar de Presspreview van Playmobil.

Playmobil bestaat al ruim 40 jaar, is ‘made in Europe’ (Duitsland, Tsjechië, Spanje en Malta) en ontwikkeld door Horst Brandstätter en Hans Beck. Tijdens een beurs in Duitsland was er een Nederlander die als eerste een grote oplage Playmobil-figuren kocht. Zoals mevrouw van Reeth vertelt, ‘Nederland houdt van Playmobil en Playmobil houdt van Nederland’. Zo verschijnt in 2014 de serie ‘Super 4’ op RTL Telekids. (En een nieuwtje, vanaf volgend jaar mei komt het tweede deel op televisie!) en worden er (soms eenmalige) Playmobil-figuren uitgebracht van Sinterklaas, zwarte Piet, koning Willem Alexander, koningin Maxima en schilderijen uit het Rijksmuseum.

Collage3c

Wat feitjes die genoemd worden tijdens de presentatie. De poppetjes zijn 7,5cm, omdat dit de ideale maat is voor een kinderhand. Sinds 1974 zijn er 2.9 biljoen figuren vervaardigd. De doelgroep voor Playmobil is vanaf 18 maanden (de 1.2.3 serie) tot 10 jaar. Er is een team van ongeveer 80 designers, modelmakers en designing engineers aan het werk. Het ontwerpen van nieuwe sets en speelfiguren komt meestal tot stand door inspiratie van kinderverzoeken. Per jaar wordt er ongeveer 250 euro besteedt aan Playmobil, waarvan 42 euro door kinderen. In 2016 staan de P’s in de thema’s centraal, namelijk Politie, Prinsessen, Porsche, Prairie.

Marianne de Valck, speelgoeddeskundige, geeft vervolgens een presentatie over het oude en nieuwe spelen en de cycli van de speelontwikkeling. Met uitspraken als ‘Spelend leren of lerend spelen’ en ‘Gras groeit niet sneller door aan de spriet te trekken’, maakt Marianne de Valck duidelijk dat spelen zeer onterecht onderschat wordt en een groot aantal ouders/leraren het gevoel hebben dat spelen hetzelfde is als ‘niks doen’. Met humor en duidelijke argumenten vertelt Marianne haar verhaal. Gave eye-openers!

Na deze twee boeiende presentaties is het tijd om de nanny’s af te lossen en met de kinderen het park in te gaan. Ze hebben zich prima vermaakt, vertellen dat ze ‘stiekem’ wel twee cakejes op (met Playmobil-versiering) en hebben de Playmobil-sticker, die op de gekregen appel zat, vol trots op hun gezicht geplakt. Wij krijgen een goed gevulde goodiebag en de PowerPointpresentatie op papier mee.

We maken een rondje door het park, pakken leuke attracties mee (rondje achtbaan, in de draaimolen en de waterfietsen…) en zoeken daarna een plekje aan de picknicktafel. Omdat dit park zeer geschikt is voor de jongere kinderen kunnen onze kids van 5, 7 en 9 zichzelf prima vermaken. Fijn om de blije (en trotse!) gezichten te zien als ze ons na iedere attractie komen vertellen hoe het was.

We willen voor de files weer thuis zijn, dus gaan halverwege de middag weer richting huis. Eenmaal thuis aangekomen wordt de goodiebag uitgepakt. Twee mooie sets van het thema ‘Summerfun’ worden uitgestald op tafel. De televisie gaat aan met ‘Super 4’ op Netflix en de kids vermaken zich meer dan prima met hun gekregen Playmobil. Wat een heerlijke dag!

About Christel

Trotse moeder van drie lieve, ondeugende, vrolijke kids. Verliefd. Professioneel fotograaf in Alphen aan den Rijn. Werkzaam in het basisonderwijs. Houdt van wandelen, latte macchiato, strand, literaire thrillers en chocola.

Check Also

Kinderen leren over duurzaamheid: dat doe je zo

Het wordt steeds belangrijker dat we allemaal ons steentje bijdragen om zo duurzaam mogelijk te …