Is er dan niemand boos? – Toon Tellegen [recensie]

cover-is-er-dan-niemand-boos-trotse-moedersDe dieren in het bos zijn boos. De olifant is boos op zichzelf, omdat hij steeds maar weer in bomen klimt (en er weer uitvalt). De klipdas is boos op de zon, omdat die elke dag ondergaat. En de spitsmuis is boos op de eekhoorn, omdat die maar niet boos op hém wil worden. Maar op een dag in de zomer is alle boosheid weg. Stampvoeten, schreeuwen, knarsetanden, niets lukt nog. Hoe moet dat nu verder?

Ik ben groot, maar dan ook echt GROOT fan van de boeken van Toon Tellegen. De manier waarop hij een wereld creëert waarin alle werelden samenkomen, woestijn, bos en zee aan elkaar grenzen en waarin van iedere diersoort één dier, even groot als de anderen maar met een geheel eigen karakter een rol speelt in een kort verhaal waarin emoties een bijzondere plaats krijgen, is indrukwekkend en kan me enorm raken.

toon-tellegen-boos-copyright-trotse-moeders-1

Verhalen van Eekhoorn en Mier zijn favoriet bij me, vooral wanneer ze elkaar missen of daar bang voor zijn, kan ik echt emotioneel worden. Ik dacht dan ook, omdat ik zelf deze boeken heb ontdekt toen ik in de twintig was, dat deze meer voor volwassenen waren dan voor kinderen.

toon-tellegen-boos-copyright-trotse-moeders-3

Ik was dan ook enorm verrast toen mijn dochter van 8 dit boek graag wilde lezen. En inmiddels heeft ze het helemaal uit! Avond na avond heeft ze voor het slapen gaan een paar verhaaltjes gelezen. Erg mooi om te zien hoe aandachtig ze deze verhalen las. Ze had door dat dit niet ‘zomaar’ verhaaltjes waren!

toon-tellegen-copyright-trotse-moeders-1

Er samen over praten was wat lastig, ze is tenslotte 8 jaar en las de verhalen toch anders dan ik (ja, ik heb het boek uiteraard ook gelezen!). Maar ik was wel verrast over wat ze er uit meenam, hoe ze via dit boek met mij over emoties, met name boosheid – want daar gaat dit boek over – kon praten en met voorbeelden uit haar klas kwam die inderdaad vergelijkbaar waren met stukjes uit de verhalen van Toon Tellegen. Overigens is dit boek ook nog eens prachtig geïllustreerd!

toon-tellegen-boos-copyright-trotse-moeders-2   toon-tellegen-boos-copyright-trotse-moeders-4

Ik vind het erg bijzonder om deze liefde voor dit soort filosofische verhalen met mijn dochter te kunnen delen en kan iedereen aanraden één of meerdere boeken met ‘dierenverhalen’ van Toon Tellegen in huis te halen en te kijken of je er samen met je kind(eren) in kunt lezen. Het is geen zware kost, er zit humor in en kinderen kunnen zich prima inleven, maar de diepere laag maakt het interessant om met je kinderen verder te kunnen nadenken en praten.

Is er dan niemand boos? – Toon Tellegen
Bekijk op bol.comIllustraties van Marc Boutavant
Hardcover, 88 pagina’s, uitgeverij Querido