De kleine heks [recensie]

de kleine heks coverOp de zolder van haar grootmoeder vindt Liesbeth een vreemd en stoffig boek. Als ze het leest, ontdekt ze dat haar lieve grootmoeder Olga eigenlijk… een heks is. Ze kan het niet geloven. En er staan Liesbeth nog meer verrassingen te verwachten.

De kleine heks is een prentenboek over een meisje dat, zonder dat ze het zelf weet, heel bijzonder is. Haar speciale gave dat ze altijd weet wat een ander wil zeggen wordt als anderen alleen vaak uitgelegd als vervelend. Het meisje Liesbeth weet namelijk altijd wat een ander wil zeggen en laat de mensen om haar heen dan ook niet uitspreken, maar maakt hun zinnen af. Deze gave lijkt gewoon bij Liesbeth te horen, maar hoe kan het eigenlijk dat ze altijd weet wat een ander wil zeggen?

De kleine heks (3)Wat begint met een verhaal over een eigenwijze kat die op het dak is gesprongen en een ongeduldige moeder die wil dat haar dochter opschiet, verandert al snel in een verhaal met een treurig randje. Liesbeth reist alleen met de trein naar haar oma, want haar ouders hebben geen tijd voor haar. Zij werken in een grote winkel en hebben het altijd druk, ook als het bijna Kerst is. Daarom gaat Liesbeth voor een tijdje naar haar oma…

Gelukkig is het bij oma wel gezellig en heeft ze daar ook een echte vriend: Edward, de buurjongen van oma. Zodra hij ziet dat Liesbeth is gearriveerd, belt hij aan bij het huis van oma Olga. De twee vrienden gaan spelen op de zolder, waar een enorme collectie boeken staan.

Wanneer Liesbeth een boek vindt dat ze nog nooit eerder heeft gezien, komt al snel haar oma op zolder. Ze is woedend en Edward wordt direct naar huis gestuurd… Waarom reageert oma zo vreemd? Ze spelen toch altijd op zolder en ze bladeren zo vaak in de boeken die hier liggen.

De kleine heks (2)De avond valt in en het mysterie wordt nog mysterieuzer… Edward is niet thuisgekomen. En oma houdt het boek nog steeds angstvallig bij haar in de buurt. Liesbeth weet gewoon dat de verdwijning van Edward met het boek heeft te maken, maar heeft geen flauw idee hoe dat kan. Wanneer haar oma slaapt ziet ze het boek op haar nachtkastje liggen. Ze sluipt naar het kastje toe en neemt het boek stilletjes mee. Het is een boek over heksen en hun soms wrede lot. Maar dan stuit ze op een pagina en krijgt de schik van haar leven. In het boek staat namelijk een foto van haar eigen oma!

De kleine heks is een spannend verhaal met veel prenten en is bedoeld voor kinderen vanaf vijf jaar. Nu vind ik persoonlijk deze leeftijdsgrens wel een beetje laag. Het verhaal is best lang voor jonge kinderen en ook wel angstig. Heksen die worden verbrand of vermoord, een jongen die zomaar verdwijnt en een spannende zoektocht om haar vriend weer terug te vinden zijn naar mijn mening iets te veel voor een vijfjarige. Ook al worden de wreedheden alleen maar kort benoemd, het is geen lekker verhaaltje voor het slapen gaan voor jonge kinderen…
De kleine heks
Mijn dochter is ruim acht jaar en die kan dit boek wel waarderen. Het is spannend en er staan veel mooie tekeningen in. Dat laatste is ook wel heel belangrijk, want het oog wil ook wat!

Kortom, De kleine heks is zeker een mooi en spannend boek, maar dan voor wat oudere kinderen. De geschikte leeftijd is natuurlijk heel persoonlijk, simpelweg omdat het ene kind sneller bang is dan de ander. Ik hoop met deze recensie ouders een duidelijk beeld te kunnen geven van hetgeen ze kunnen verwachten van dit boek. Puur afgaande op de leeftijdsindicatie kun je wel een behoorlijke misstap maken met dit boek. Het laatste wat je wilt is dat je kind(eren) nachtmerries krijgen van een “leuk” prentenboek.

De kleine heks – Benjamin Lacombe & Sébastien Perez
Bekijk op bol.comPrentenboek, hardcover, 38 pagina’s, Clavis