Home / Recensies / Er-op-uit / Koekeloere in het theater

Koekeloere in het theater

Al 20 jaar een bekent fenomeen bij het grootste deel van de basisschool leerlingen. En ook mijn oudste zoon keek iedere week met zijn hele klas naar de uitzending van Koekeloere van de NTR. Vandaag was de première van de allereerste Koekeloere in theater, verzorgd door Theater Terra. De leerzame avonturen van Moffel, Piertje en hun vriendje Arie zijn op het toneel te volgen en de bekende figuren zijn dichterbij dan ooit.

Natuurlijk vind ik het ontzettend leuk als ik word gevraagd om met een van mijn kinderen naar deze première te gaan. Omdat mijn oudste zoon niet thuis is, besluit ik met mijn zoon van ruim 3,5 jaar te gaan. De officiële leeftijdsgrens is 4 jaar en ouder, maar mijn zoon kent het tv-programma en de figuren en is daarnaast behoorlijk pienter. Dat durf ik dus wel aan. Bij aankomst zie ik overigens dat mijn zoon niet eens de jongste is! Een goede keuze dus.

Er zijn veel uitjes te bedenken met kinderen, maar ik vind naar het theater gaan met je kinderen altijd een enorm speciale belevenis. Bij binnenkomst wordt je jas netjes aangenomen, vervolgens een lekker drankje aan de bar en uiteindelijk mag je dan de zaal in. Rijen met mooie, rode stoelen die lekker zacht zijn. En dan gaat het licht uit en de spot aan! Vanaf dat moment is mijn zoon stil en kijkt hij ademloos naar het podium. Direct komen Moffel, Piertje en Arie het toneel op en begint een vrolijk lied. Het stuk zit goed en volledig in elkaar met een perfecte afwisseling van monologen en liedjes. Het stuk is spannend en ook humoristisch. De humor kent een laag die voor kinderen is bedoelt en een laag voor volwassenen. Dat maakt het voor de ouders ook prima vermaak!

Het gezelschap bestaat uit 4 acteurs die gezamenlijk 6 personages uitbeelden. De personages zijn de bekende poppen die worden vastgehouden en ‘begeleid’ door de acteurs. Het decor is simpel, maar zeer doeltreffend! Er wordt een minimale hoeveelheid van attributen gebruikt en er wordt veel gebruik gemaakt van karton en dergelijke. Maar op geen enkel moment heb ik het gevoel dat ik iets mis of dat het decor uitgebreider moet zijn.

Het stuk is een goed opgezet verhaal met een begin en einde van in totaal een uur. Monologen en liedjes worden goed afgewisseld, waardoor het altijd leuk blijft om naar te kijken en steeds weer blijft boeien. De acteurs zijn vol in beeld, maar zijn daarbij niet storend. Ze zijn in perfecte harmonie met de poppen die ze bedienen. Door de volwassen humor die zo nu en dan wordt gebruikt, is het stuk echt leuk voor jong en oud. Ook als je kind niet of minder bekent is met de figuren van Koekeloere, is het een ontzettend leuk stuk. Juist omdat het verhaal op zichzelf staat en niet perse gerelateerd is aan het televisie programma. De leeftijdsgrens van 4 jaar en ouder vind ik een terechte. Hoewel het stuk ongetwijfeld vermakelijk is voor jongere kinderen, is de verhaallijn behoorlijk spannend! Dat maakt dat jongere kinderen het misschien wat eng kunnen vinden. Ik heb in ieder geval genoten van vandaag! En mijn zoon net zo.

Wil je meer weten over Koekeloere in theater? Klik hier>>

[sam id=”17″ codes=”true”]

About Marjolein Mantelaers

Hoi! Ik ben Marjolein, 29 jaar (oeps! Bijna 30!), moeder van 3 jongens, vorig jaar afgestudeerd als pedagoog en GETROUWD!! Ik werk op oproepbasis in de gehandicaptenzorg en heb veel ervaring met autisme en gedragsproblemen. Ik kies er bewust voor om zoveel mogelijk bij mijn kinderen te zijn nu ze nog jong zijn, maar ik wil daarnaast ook graag onderdeel blijven van de werkende (belangrijke?) wereld. Dilemma! In mijn (spaarzame) vrije tijd craft ik erop los! Daarnaast probeer ik samen met een collega-moeder mijn eigen bedrijf op te zetten.

Het maakbare uur [recensie]

Waar wetenschap en sportieve ambitie samenkomen. Het verbreken van het werelduurrecord is een prestigieuze prestatie …