kinderboek

Help, mijn iglo smelt! (boekenclub)

kinderboek

Help, mijn iglo smelt – Natalie Righton
Leesboek, 8+, hardcover, 130 pagina’s, Lemniscaat
Bestel dit boek hier via Bol.com>>

We weten het allemaal: het gaat slecht met het klimaat. Maar wat betekent dat eigenlijk als je op de Noordpool woont? Of in het regenwoud in Zuid-Amerika? Of op een eiland in de Stille Zuidzee, dat langzaam onder water verdwijnt? Of als je in de woestijn in Afrika leeft? Vier verhalen van kinderen uit verre landen. Een klimaatboek voor kinderen met honderden foto’s en duidelijke achtergrondinformatie.

Hieronder vind je de recensies van verschillende moeders en deskundigen over dit boek:

—————————————————–

Cristel Prins, moeder en leerkracht basisschool
Wauw wat een mooi boek, prachtige foto’s, heerlijk ingedeeld, niet teveel tekst maar wel genoeg om wat van te leren.
Ik begon zelf te lezen en was gelijk geboeid door het verhaal van Jemery, de Eskimo. Ik heb het in de klas laten zien (ik ben leerkracht in groep 5) en kinderen pakken het en gaan bladeren. Het verhaal (de foto’s) waar ze het meest door gepakt worden gaan ze ook daadwerkelijk lezen.  Het is een heel interessant boek, goed bruikbaar in de klas bij heel veel onderwerpen. Denk hierbij aan het klimaat, de Eskimo’s, de woestijn, de indianen of de jungle.

Het is een prachtig leerzaam en goed geschreven boek. Maar ik ben vooral zo enthousiast om het in de klas te gaan gebruiken. Ik weet niet of je het thuis snel uit de boekenkast haalt. Het is namelijk echt een boek dat je wat wilt vertellen, je moet er iets van leren. Het is een heel specifiek boek maar wel erg mooi. Al met al geef ik dit boek op een schaal van 1 tot 10 een 8,5 vooral voor in de klas!

—————————————————–

Irene Ahles, moeder van 3 kinderen en oma van 1 kleinkind:
Jeremy is eskimo, Halima woont in de woestijn, Toei komt van een eiland in de Stille Zuidzee en Tepkatsie is geboren en opgegroeid in de jungle in Brazilië. Vier jonge tieners die in hele andere omstandigheden leven en wonen dat onze kinderen hier in Nederland. Alle vier vertellen ze over de gewoonten en gebruiken waarmee ze zijn opgegroeid. Ze vertellen wat ze op een dag zoal meemaken en mooie foto’s laten veel zien van hun woonomgeving. Zo zie je van elk hoe de woning eraan de binnenkant uitziet en wordt verteld over hoe het hen vergaat op school.

De belangrijkste boodschap van het boek heeft te maken met welke invloed het veranderende klimaat heeft op de levensomstandigheden van deze vier kinderen. Iglo’s die smelten, eilanden die zinken, water waarvoor je steeds verder moet lopen of juist weer teveel regen. De kinderen spreken hun angst uit voor wat nog kan komen.

Alhoewel het hier niet om een prettige boodschap gaat, is het een erg leuk boek om te lezen. De verhalen zijn van de kinderen zelf, ze zijn ontwapenend en geven een goed beeld hoe anders zij leven, maar ook dat zij met zoveel minder dan de kinderen hier, gelukkig kunnen zijn. De foto’s in het boek zijn de moeite waard om rustig te bekijken. De verhalen zijn helder en duidelijk en daardoor prettig en goed leesbaar. Een aanrader voor elke jonge tiener hier. Is het niet om het klimaat dan is het om het besef dat veel van hun leeftijdsgenoten in zulke andere omstandigheden leven dan zijzelf. Een aanrader.

—————————————————–

Loes Griebling, moeder van Tijn (6 maanden) en leerkracht basisonderwijs:
Op het eerste gezicht spreekt dit boek mij helemaal niet aan, maar als ik lees ‘ vier verhalen van kinderen uit verre landen’ leg ik de link naar het onderwijs. Tijdens geschiedenis en aardrijkskunde lessen is het altijd fijn om materialen erbij te zoeken. Misschien is dit een leuke toevoeging!

In het voorwoord wordt duidelijk dat het vooral gaat om de bewustwording van de klimaatverandering. Eerste reactie van mij: ALWEER!! Tegenwoordig draait alles om de klimaatveranderingen. Natuurlijk is het belangrijk om bewust om te gaan met de natuur om je heen, maar kinderen worden er in deze tijd mee dood gegooid. Zo komt het vaak in het schooltv weekjournaal en het jeugdjournaal.

het boek staat vol met mooie foto’s van verschillende mensen in verschillende culturen. Bij elke werelddeel wordt er iets verteld over hoe de mensen daar leven en hoe zij last hebben van de klimaatveranderingen. Er wordt ook verteld wat de kinderen zelf zouden kunnen doen om klimaatverandering tegen te gaan.

Ik ben eigenlijk helemaal niet enthousiast over dit boek. De foto’s vind ik prachtig, maar spreken de kinderen niet echt aan. De kinderen zijn niet geprikkeld om dit boek te gaan lezen. Ik zou dit boek dan ook zelf niet aangeschaft hebben als ik het tegen zou komen in de boekwinkel.

Tekenboek en rugzak in één

Baby Op Schoot Kriebeltjes

De omslag van dit kleine prentenboekje vind ik veelbelovend. Een vrolijk gekleurde illustratie en de …