Home / Recensies / 7 weken zwanger

7 weken zwanger

7 (zeven) weken zwanger: lees hier alles wat je wilt weten:

Je baby
7 weken oud. Je baby groeit heel snel en is nu 1 centimeter groot. Het gezichtje begint zich te vormen. Er komen al bovenlipjes. Ook krijgt je kindje nu neusgaten. Het oortje is in de basis al aangelegd. Horen kan de baby nog niet. Dat duurt nog dertien weken. Zijn hartje heeft nu vier hartkamers, net als wij en kan het bloed al rondpompen. Bij een echo zul je nu ook heel duidelijk het hartje van je baby zien kloppen. Het ruggenmerg en de hersenen zijn nu bijna helemaal aangelegd. Er word nu ook hard gewerkt aan het geslacht van je baby. Ook al is dit nu nog niet zichtbaar, de organen zijn in aanbouw.

Je baby is zelfs al zo sterk dat hij deze week voor de eerste keer op eigen krachten kan bewegen. Al merk je dat niet, er is nog zoveel ruimte dat je dat nog niet kunt voelen. De handen hebben al vingertjes en de voeten al teentjes, wel nog met zwemvliesjes ertussen.

Je lichaam
Je baarmoeder is al groot. Je zult misschien wat vaker naar de WC gaan of denken dat je naar de WC moet. Dat komt doordat de baarmoeder op de blaas drukt. Deze geeft het signaal af dat je naar het toilet moet. Je buik en alles wat erin zit, moet zich aanpassen en maakt ruimte voor de baby. Alles verschuift wat en dat zal de komende maanden nog meer gebeuren. Meestal heb je hier niet zo veel last van.

Als je zeven weken zwanger bent, kan er al een echo worden gemaakt. Via de buikwand of via de vagina. Als een soort knipperlichtje kun je dan op een scherm het hartje zien kloppen. Zo’n vroege echo wordt alleen gedaan als er een reden voor is. Bijvoorbeeld als je eerder een miskraam hebt gehad, als er vaginaal bloedverlies is, als je helemaal niet weet hoe ver je bent of als je je echt verschrikkelijk ongerust maakt.

Zwangerschapskwaaltjes
Door de veranderingen in je hormoonhuishouding verslapt de spier tussen maag en slokdarm en kan er maagzuur in de slokdarm terechtkomen. Als je last van brandend maagzuur hebt, kan je een glas melk drinken.  Melk verlicht het brandende gevoel of neem een hapje vanillevla.

Misselijk. Vaak helpt het als je meerdere keren op een dag eet. Gewoon wat vaker kleine hapjes tussendoor.

Als je last hebt van obstipatie, neem dan vooral veel vezelrijk voedsel, zoals fruit. (zie 8 weken zwanger)

Sneller geïrriteerd? Je hele doen en laten wordt door je hormonen beheerst. Ook je psyche. Heel normaal.

Voeding
Vermijd schadelijke stoffen en zorg voor hygiëne!

  • bestekGeen alcohol
  • Alleen geneesmiddelen gebruiken op doktersadvies  (die op de hoogte is van je zwangerschap)
  • Niet roken
  • Matig koffie drinken
  • Matig lever eten
  • Matig drop eten
  • Eet geen zachte kazen die van rauwe melk (au lait cru) worden gemaakt, als brie de Meaux -> zie Listeriose
  • Pas ook op met geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten. Soms is de juiste samenstelling niet bekend, of niet getest. Sommige kruiden zijn schadelijk voor je baby
  • Kijk uit met rauwe groenten en verse kruiden. Zij moeten altijd goed gewassen worden
  • Vis en schaaldieren: met name rauwe of koudgerookte vissoorten zoals gerookte zalm, haring en schaaldieren zoals oesters hebben een zeker risico op Listeriose
  • Kijk uit met het eten van rauwe groenten en rauw vlees -> zie Toxoplasmose
  • Verhit het vlees door en door
  • Was alle groenten zorgvuldig
  • Was je handen voordat je voedsel klaarmaakt of gaat eten
  • Verschoon iedere dag je vaatdoekje en de handdoek in de keuken regelmatig (b.v. 2x per week)
  • Gebruik bij voorkeur een keukenrol
  • Gebruik schone materialen (messen, snijplank,bord,schalen, lepels, aanrecht,etc)
  • Houd rauwe etenswaren en gebruikt keukengerei gescheiden van elkaar
  • Was je handen na het aanraken van rauw vlees

Evenwichtig en gezond eten!
“Schep nog maar eens op, je moet tenslotte voor twee eten”. Nee, niet doen! Een extra portie is niet nodig, gezond en gevarieerd eten tijdens de zwangerschap is wel belangrijk. Voor de gezondheid van jou en dat de zwangerschap goed verloopt. En daarnaast is een goede voeding essentieel voor een optimale groei en ontwikkeling van je baby.

  • Voldoende foliumzuur slikken. Vermindert het risico op neuralebuisdefecten (‘spina bifida’ of open ruggetje) en daarnaast zijn het eten van bladgroenten, koolsoorten, volkorenproducten, kaas, eieren en citrusvruchten ook belangrijke voedingsbronnen.
    Hieronder staat de voedingschecklist van het Voorlichtings Bureau voor de Voeding en die geeft precies aan wat je elke dag nodig hebt. Elke dag verse groenten en vers fruit, volkoren boterhammen, een stukje vlees of vis en melk dus. Als je zorgt dat je zo vers en gevarieerd mogelijk eet – dus niet 7 dagen p/wk pasta – weet je zeker dat je alle belangrijke voedingsstoffen voor jou en je baby binnenkrijgt.

elke dag op je menu

  • brood – 5 à 7 sneetjes
  • aardappels –  4  à 5 stuk  of  rijst, pasta of peulvruchten – 4 à 5 opscheplepels
  • groente – 4 groentelepels
  • fruit – 2 stuks
  • melk of melkproducten – 2 à 3 glazen
  • kaas – 1 à 2 plakken
  • vlees, kip, vis, ei *, tahoe, tempé – 100 gram (rauw gewicht)
  • vleeswaren ** – 1 à 2 plakjes
  • boter op brood – 5 gram per snee
  • vet of olie voor bereiding – 15 gram
  • vocht – 1,5 -2 liter (incl. melk)

* Eet maximaal drie keer per week een ei
**  Neem niet meer dan een boterham per dag met vleeswaren die lever bevatten zoals leverworst, leverpastei, paté, Hausmacher, Berliner en leverkaas en eet geen lever

  • Dit zijn minimum hoeveelheden. Als je rammelt van de honger, kun je met een gerust hart een extra boterham nemen, een extra aardappel, een glas melk of een extra stuk fruit.
  • Is dat niet veel?
    De aangegeven hoeveelheid boterhammen, groente en fruit en aardappelen die op de eet-checklist staan, lijken misschien veel, maar als volwassene heb je deze hoeveelheid bouwstoffen echt nodig. Zeker als je zwanger bent. Als je misselijk bent en moeite hebt met eten, hoef je je niet ongerust te maken als je de aangegeven hoeveelheden niet binnenkrijgt. Probeer in ieder geval elke dag twee boterhammen te eten en eet ’s avonds een aardappel. En zorg ervoor dat je elke dag liefst wel een stuk fruit, wat groenten en melk binnenkrijgt.  De aanbevolen hoeveelheid door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding is minimaal 150 gram.
  • Lekker volkoren
    Volkoren brood, volkoren spaghetti, rijst zijn niet alleen gezonder dan de ‘witte’ varianten, ze bevatten ook meer vezels. Omdat je darmen tijdens de zwangerschap nogal eens de neiging hebben om zich ‘lui’ te gedragen (obstipatie) kun je het beste kiezen voor volkerenproducten, want de vezels stimuleren je darmen om aan de gang te gaan.

Praktisch

  • Als je nog geen afspraak hebt, nu een afspraak maken met de verloskundige. Informeer meteen naar het regelen van de kraamzorg (kraamhulp).
  • Kraamzorg regelen voor na de bevalling (zie 8 weken zwanger)
    Wil je er zeker van zijn dat je na je bevalling thuis de nodige kraamhulp krijgt dan moet je het nu al regelen. In grote steden geldt zelfs het advies dit te doen voordat je acht weken zwanger bent. Het is niet vreemd om kraamzorg zo vroeg al te regelen. Er is een tekort aan kraamverzorgsters en er zijn organisatorische problemen. Kom je te laat bij het kraamcentrum, dan kan men je soms nog wel helpen. Maar daar mag je niet op rekenen.
  • Kom je in aanmerking voor een vlokkentest informeer nu alvast bij je verloskundige. De test vind meestal in de 10e week van de zwangerschap plaats
  • Je verzekeringspolis checken.
    Kraamzorg is opgenomen in de nieuwe basiszorg- verzekering. Afhankelijk van je verzekering heb je recht op meer uren kraamzorg. Het is daarbij niet van belang of je thuis of in het ziekenhuis bevalt, en evenmin de plaats waar je je kraamtijd doorbrengt. De periode dat je kraamhulp krijgt, is maximaal zeven of acht dagen. In je verzekeringspolis staat omschreven op hoeveel uren kraamzorg jij recht hebt.
  • Als je een kat hebt, laat het verschonen van de kattenbak dan over aan je partner, je loopt hiermee het risico om Toxoplasmose op te lopen.
  • Draag handschoenen bij het tuinieren
  • Geen zware dingen tillen
  • Geen knellende kleren dragen
  • Lekker blijven bewegen
  • ’s Avonds met de benen omhoog

Trotse Moeders Banner - 7 Weken zwanger

Meer lezen?

Klik hier >>>> voor informatie over 6 weken zwanger
Klik hier >>>> voor informatie over 8 weken zwanger

Klik hier >>>> voor alle weken zwanger op een rij

About Redactie

De redactie van TrotseMoeders schrijft over algemene onderwerpen, vaak op basis van een nieuws uit andere bronnen of persberichten. In deze artikelen worden over het algemeen geen eigen meningen, stellingen of reviews gegeven.

Check Also

Oot Granola: gezond ontbijt in de brievenbus!

Wanneer je ontbijt met Oot Granola en yoghurt en er nog een stuk fruit bij …