De glossy mama strijd

Tussen de twee Scandinavische uitgevers Sanoma (Finland) en Bonnier (Zweden) is een serieuze strijd gaande om de gunst van de Nederlandse moeders. Het nieuwe glossy maandblad Mama van Bonnnier (oplage 90.000) is bedoeld voor moeders met kinderen tussen 0 en 8 jaar, maar het is feitelijk meer een blad voor vrouwen dan voor moeders. De Zweden benaderen kinderen als deel van het bestaan en niet als middelpunt van alles (‘Het eerste Nederlandse tijdschrift dat laat zien, dat je met kinderen nog steeds je fabulous zelf kunt zijn’). Volgens de uitgever bedacht de Zweedse moeder Carina Nunstedt de formule, omdat ze alleen maar traditionele ‘kinderbladen’ in de winkel vond, terwijl vrouwen toch vrouwen blijven, ook als ze moeder zijn geworden. Heftige opvoedkwesties horen er dan ook niet in thuis.

Uitstraling
De Nederlandse Mama is gebaseerd op de gelijknamige Zweedse succestitel, is iets groter van formaat dan Viva Mama en Kek Mama en heeft ook een luxere uitstraling. Met name op het gebied van fotografie en vormgeving. Een los nummer kost ter kennismaking 2,95 euro.

Perspectief
Dat Sanoma niet gaat zitten afwachten, ligt voor de hand. Net voor Bonniers titel Mama verschijnt van Sanoma het blad Kek Mama. Eerder was van Sanoma al VivaMama verschenen, voor vrouwen die zwanger willen worden of het al zijn. Sanoma kiest grofweg voor hetzelfde perspectief als Bonnier. In beide bladen staan dus niet alleen artikelen die het moeder/kind-zijn overstijgen, maar ook meer advertenties over mode, cosmetica, wonen en koken dan over luiers en babyshampoo.

Kek Mama (oplage 90.000, verschijnt tweemaandelijks) heeft een wat praktischer benadering en kost ter kennismaking 1,95 euro. Wat thema’s betreft, zit het tijdschrift heel dicht in de buurt van Bonniers Mama, maar de invulling is wat nuchterder, zo lijkt het. Je moet er ‘wat aan hebben’. Zoals in het eerste nummer ’22 tips om ontspannen te blijven’. Ook op Viva Mama (oplage 58.000, verschijnt tweemaandelijks, los nummer 2,99 euro) is deze karakterisering van toepassing. Alleen is dit blad geen glossy.

Of er op de markt wel plaats is voor twee glossy moederbladen is nog maar de vraag. De verwachting is, dat een van de twee bladen het veld zal moeten ruimen.

About Redactie

redactie@trotsemoeders.nl'
De redactie van TrotseMoeders schrijft over algemene onderwerpen, vaak op basis van een nieuws uit andere bronnen of persberichten. In deze artikelen worden over het algemeen geen eigen meningen, stellingen of reviews gegeven.

Check Also

DADOE: mama is de liefste

Oké, het is geen Vaderdagtip 😉 Maar wel leuk om in huis te halen. Bijzonder …