Bibi en Tina – recensie van de film

Screenshot 2015-05-10 at 10.12.58Bibi Blocksberg is een meisje met bijzondere krachten: ze is een heks. Met haar beste vriendin Tina brengt ze de zomervakantie door bij de manege. Samen gaan de twee iedere dag heerlijk paardrijden. Maar deze zomer zijn er nogal wat problemen. Zo zit de mooie maar onbetrouwbare Sophia achter Tina’s vriendje Alexander aan. Ze probeert hem zelfs zover te krijgen dat hij met haar meegaat naar kostschool in Engeland.

Tina is helemaal over haar toeren. En alsof dat nog niet erg genoeg is, doet de sluwe zakenman Hans Kakmann zijn uiterste best om Alexanders vader het veulen Sokrates af te troggelen. Op de dag van de grote paardenrace bij het kasteel in de buurt weet Bibi niet meer wat ze moet doen en voor wie ze moet opkomen. Niet alleen Sokrates staat op het spel, maar ook haar vriendschap met Tina…

Meisjes en paarden…. ik heb er al vaker over geschreven: om de een of andere reden is er een magische aantrekkingskracht, zelfs al bij kleine meisje, naar paarden toe. Ik vermoedde dus dat dit vooral een film zou zijn die mijn 8-jarige dochter leuk zou vinden, maar als onafscheidelijke helft van een tweeling, wilde broer ook graag naar de film kijken. En het blijkt een film te zijn die ze allebei leuk vinden.

Screenshot 2015-05-09 at 13.37.05

Voor mij was het even wennen aan dat de film nagesynchroniseerd was. De tweeling viel het niet eens op, en eerlijk gezegd lette ik er na een minuut of 10 ook al niet meer op. Er is namelijk voldoende te zien. Alleen al de filmbeelden in de prachtige omgeving, met de paarden, zijn schitterend en maken deze film de moeite waard om mee te kijken.

Maar voor de kinderen ging het uiteraard om het verhaal. Met een meisje wat kan toveren, een rijke jongen die verkering heeft met een ‘stalmeisje’, een chique meisje wat op het kasteel komt logeren en duidelijk haar zinnen gezet heeft op de rijke jongen, waarvan de vader ook wel vindt dat zijn zoon beter past bij een adellijk meisje en uiteraard: een boef in de figuur van een nieuwe buur die duidelijk snode plannen heeft en daarvoor zijn paarden verboden middelen toedient. Uiteraard zijn er nog meer paarden, waaronder een veulentje, van twee ’topouders’ die Socrates heeft, maar ‘Sokje’ genoemd wordt.

Screenshot 2015-05-09 at 13.36.46

Wat zo leuk is aan deze film en wat het echt tot een familiefilm maakt, is dat er allerlei elementen in zitten die voor een heleboel leeftijden leuk zijn. Waar mijn tweeling “getsie” roept, wanneer er een voorzichtig kusje wordt gegeven of wanneer er verkeringsperikelen zijn, genieten ze helemaal van het verhaal met de boef en de meisjes. Wat oudere kinderen vinden het ongetwijfeld juist wel leuk om te zien dat het proberen te verstieren van een prille verkering uiteindelijk (uiteraard) niet lukt. Ook kinderen jonger dan mijn tweeling van 8 komen aan hun trekken: het schattige veulentje, een meisje wat kan toveren. Voor iedereen zit er wel wat in.

Hoewel het verhaal voor volwassenen vrij voorspelbaar is, en je in één oogopslag ziet wie de boeven zijn en wie de ‘goeden’, zitten er verschillende verhaallijnen doorheen en spelen er verschillende personages in mooie rollen mee. Het is dus niet zo’n “ik val in slaap film” maar hij is echt leuk om met je kinderen mee te kijken.

Screenshot 2015-05-09 at 13.36.24

Wat ik ook echt heel leuk vind, waren de diverse liedjes. Het is echt geen musical, maar de liedjes voegen wel iets toe aan het verhaal en aan het kijkplezier. Ze zijn (in het Nederlands) prima en professioneel gezongen, er wordt soms bij gedanst, maar het voelt als heel natuurlijk dat er af en toe een liedje komt. En ook hierbij geldt dat de muziek ook voor alle kinderleeftijden aantrekkelijk is: van ‘meezingliedjes’ tot stoere beats, het zit er allemaal in.

Zowel mijn zoon als mijn dochter waren erg enthousiast. Deze film draait momenteel in de Nederlandse bioscopen en ben je in de gelegenheid om te gaan: zeker doen! Ook wanneer je kind geen ‘paardenfan’ is, is dit een hele leuke film.

Trailer: